torsdag 17 januari 2013

Fiffiga systrars pysselutmaning

Jag har antagit Fiffiga systrars pysselutmaning i januari. 

Temat är Inredning.

Klicka på bilden för att se fler som har antagit denna 
roliga utmaning eller för att få mer information
 så att du också kan vara med!



Tavlor och mattor är det absolut svåraste att hitta till ett hem. Tycker jag i alla fall. 
Därför har jag börjat tillverka mina egna tavlor. 
Mattor köper jag. Inte riktigt min grej det där med att 
väva tror jag ;0)







Och så här gör/bygger du min tavelmodell: 

Såga till den längd du vill ha på din tavla, på det antal bräder som behövs för att uppnå den bredd du vill ha på tavlan. 
Hänger du med?

Sen spikar du fast dem, tätt (!), på en eller flera tvärliggare (beror på hur stor tavla du tänker göra)

Ber om ursäkt för dåliga kvalité på följande bilder, 
men jag snickrar och sågar i garaget...



När du gjort det mäter du långsidorna, sågar till lister (jag brukar ha ca 3 cm breda lister) och spikar på. Därefter mäter du upptill/nertill och sågar ut lister som passar efter de måtten.
Spika fast listen och sen är det dags för att måla.

Jag använder mig mest av vanlig snickerifärg som du kan köpa i stort sett vart som helst. När tavlan är målad är det bara att ge sig ut på nätet och hitta inspiration till vad den ska prydas med/föreställa.

TIPS!! Jag målar allt för hand med blyerts innan jag ger mig på med allmogefärgen. Vill du ha bokstäver, men inte är så säker på hand finns det två alternativ.

1. Panduro har fin, fina schabloner med 
hela alfabetet + siffror.
2. Skriv ut önskat ord i rätt storlek, från datorn. 
Köp karbonpapper på bokhandeln och för över från 
papper till tavla. Sedan är det bara att fylla i bokstäverna/siffrorna med färg.

Hoppas att min beskrivning var någorlunda förståelig!!
Har du några frågor, hittar du min mail i högerspalten.

Lycka till!

KRaM!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar