tisdag 7 januari 2014

DIY - måla badrum


Kanske beror det på alldeles för lång julledighet kombinerat med myror i rumpan, eller så beror det på ren frustration kombinerat med nyfikenhet… jag vet inte.

Jag har i alla fall kastat mig ut och provat på att MÅLA om mitt badrum. Det här är något som är mycket omtalat just nu har jag märkt, så jag tänkte… Vad har jag att förlora? Badrummet kan knappast bli fulare än vad det redan är. Våtrumstapeter och matta från när huset byggdes 1992. Inte riktigt min grej med ljuslila och ljusblått. Allra minst i kombination.

FÖRE


 EFTER


Ångrar inte för en sekund att jag gjorde det. 
Är så sjuuuukt nöjd vill jag lova!
Kan så vara att det blir en övernattning i badkaret i natt…

Tyvärr är numera julledigheten slut och dagens bilder 
på det helt färdigstylade badrummet, serveras därför i en gul, lamprörsbelysning.



Så hur gjorde JAG då?

Jo…

  1. Jag googlade en massa, men blev bara ännu mer förvirrad av alla råd och tips, eftersom alla sa olika saker.
  2. Jag gick till slut in i vår FluggerFärgbutik här i stan där jag bor, och frågade hur dom tyckte att jag skulle göra.
  3. Jag köpte färgen där. Målartvätt, T-sprit, pensel och roller inköptes på Cheapy. 
  4. Hem och tömma, samt veckostäda badrummet. Sedan började jag tvätta väggarna med målartvätt (använde mig av den grova sidan på en kökssvamp)och eftertorka med våt disktrasa.     Låt torka.
  5. Samma sak med T-spriten, men jag efterforskade inte eftersom den dunstar av sig själv. Öppna fönstret om du vill undvika att bli hög! 
  6. Jag lät det vara i ca 2 timmar, sen började jag rolla väggarna. Ingen grundfärg, utan "på mät bare". Ett tips är dock att täcka golvet. Det gjorde inte jag eftersom jag "ändå skulle måla det också". Trodde jag ja… Klumpar syns genom färg vill jag lova.
  7. Väggarna målades två gånger (behöver några timmar innan du kan gå på andra gången)för att täcka alla ljuslila blommor och sedan började jag super-duper-rengöring av golv.
  8. Dags för att måla golvet. Ingen grundfärg här heller, men om man vill kan man späda den färg jag använde med lite vatten och grunda med en gång. Jag målade golvet tre gånger för att det verkligen skulle täcka. Det trista med golvmålningen var att man var tvungen att vänta 12 timmar (!!!) innan man fick gå på det och kunde måla igen. Tur att vi har två badrum

Färgen jag använt mig av är Fluggers egen väggfärg, tillblandad till valfri kulör. Till golvet användes Hagmans Golvfärg 1K.

Total kostnad: 850 kr.

Älskar budgetrenoveringar, i väntan på större!

KRaM!!



9 kommentarer:

  1. Ååå vad fint det blev! =) Är med sugen på att måla väggarna i vårt, det är från 80-talet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Inget att vänta på utan bara att köra ;0) Lycka till!
      /Jennie

      Radera
  2. å, så fint det blev... bra jobbat! undra hur de tänkte när de matchade till de där golvet och väggarna?!
    Ett litet tips när du fotar i gul inomhus belysning - jag redigerar mina bilder i photoscape och tar då avfärga, några steg eller så, då blir man av med den gula känslan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! För lat för att orka redigera mina bilder, men detta måste testas :0)
      Kram J

      Radera
  3. Najjs Kussen! Har tänkt på en sån uppfräschning av vårt från slutet av 80 talet men jag har det snäppet värre - aprikosa väggar och grönmelerad matta. Dock har vi dusch vilket gör att färgen kommer nötas bort så jag får vänta till nästa vår när andra badrummet förhoppningsvis är klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ja, det känns verkligen som man fått ett nytt badrum :0) Har man dusch är det inget problem. Då finns det annan väggfärg som håller för det. Och ja, din färgkombination slår min "gamla". Hahaha! ;0)
      Kram!

      Radera
  4. Så FINT!!!
    Vi har länge tänkt testa att måla på våtrumstapet...men tvekar, tänker håller det?? Verkar det som att det sitter bra??
    Vi har duschkabin så för den sakens skull bör det inte vara något hinder, men verkar det lätt att lossna om man stöter till?? I så fall är det ju illa!! Tack för tips det blev väldigt snyggt!!!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag kan se nu så håller det och golvet sitter verkligen som berget… tyvärr ;0) Lyckades få lite färg på toalettstolen och nu får jag inte bort den. Får nog prova med en färgskrapa för lacknafta funkar inte!
      Lovar att uppdatera om jag märker att väggfärgen sitter för dåligt.
      Kram J

      Radera
  5. carina_astrom@hotmail.com22 september 2015 kl. 02:39

    Hej!
    Jag funderar också på att måla vårt badrum.
    Lite tveksam att inte försäkringsbolaget protesterar om det skulle hända något.
    Vet du hur det är?

    Sen undrar jag ju så klart hur det håller idag? :-)

    SvaraRadera