söndag 29 december 2013

Renovering av dockhus

God fortsättning!
Så har ännu en jul gått och som vanligt har den varit fylld 
med massa god mat, fina julklappar, glada barn, glögg och 
alldeles för mycket godis. Nu laddar vi för nyårsfest här hemma hos oss och jag är i full gång med förberedelser inför dukningen. Vitt & guld blir årets tema.

Vi är lite långlediga nu över jul, nyår och trettonhelgen. Så dagarna här hemma inleds med lååångt pyjamasmys. Jag älskart!
Fast dagarna blir på något sätt kortare… hm.

Nåja.
Lite har vi hunnit med de här mellandagarna i alla fall. Fröken Bus rum har rensats på gamla leksaker. 30% har åkt upp på vinden och 50% har slängts. Har inte rensat på ett tag, så det var mycket småplock och trasigt. 
Så har vi fyllt på med nya saker (årets julklappar) och storebrors skrivbord har fått flytta in hos lillasyster istället. Nöjd tjej vill jag lova. 
Hon kan sitta i timmar och pyssla, pärla och måla.

En av årets julklappar till Fröken Bus var mitt gamla dockskåp som jag renoverat. Hur kul som helst, men det ligger många timmar bakom. För att du lättare ska hitta sakerna jag använt mig 
utav har jag länkat till både det ena och andra. 
Har märkt alla länkar med lite större text.

Innan renoveringen såg mitt gamla dockhus ut så här…




Ingen vacker syn med vattenskada och trasigt golv. 
Gulnade lister och tidsenliga tapeter. 
Halvtrasiga och tråkiga möbler.
Tur att hon fick en hel hög med nya möbler i julklapp!

Så här ser det ut nu!


Vardagsrummet har fått en fondvägg i blommigt. Min gamla rosablommiga soffgrupp hänger fortfarande med. Soffbordet fanns dock inte kvar, så vi tog ett bord från Pippihuset så länge.
Det mest fantastisk tycker jag, är att elen fortfarande funkar!!

Min gamla öppna spis har fått ett nytt lager vit färg. En ny bottenplatta och en ny bakgrund. Så här i juletid har den fått lite extra piff i form av en grön girlang. Den kostar lite, men kan å andra sidan användas till många olika saker.

I sovrumsfönstret hänger en röd adventsstjärna. Den har jag vikt själv efter beskrivning som du hittar HÄR. Vek två stycken som jag sedan limmade ihop. Lite sytråd för upphängning, 
samt lite häftmassa.


Även trappan har fått lite grön girlang. Stolen i hörnet är inköpt HÄR, ommålad och har fått nytt tyg och spets på dynan.

Toalettgolvet hittade jag HÄR. Måttanpassat och klart 
för att bara skriva ut. Sånt gillar jag!


I ett kök vill man självklart ha bröstpanel. 
Här i form av designpapper från Panduro. En liten, 
vitmålad list på mitten blir pricken över i. 

I trappan valde jag att bryta av med en enfärgat tapet. Dels för att det blev enklare, men framför allt snyggare, när den randiga tapeten mötte den blommiga tapeten uppe i vardagsrummet.

Huset var till en börjat i vitt tegel, men vilken liten tjej vill inte ha ett rosa dockhus. Blir lite mer personligt så och dessutom dolde den rosa färgen fula fläckar på utsidan som inte gick att få bort. Taket och skorstenen har jag målat svart.


Det här pappret från Creativ Company har jag använt till husets olika golv. Lite pilligt att få snyggt eftersom det är suuupertunt och lätt går sönder. Tålamod säger jag bara!

Jag limmade fast alla "tapeter" och "golv" med detta fantastiska lim. Blir helt genomskinligt när det torkar och kan även användas som lack om man vill lacka golvet för extra hållbarhet.


Tips när du renoverar!
  • Till de flesta tapeter har jag använt mig av designpapper som du hittar på Panduro, Creativ Company eller hos någon återförsäljare (i Oskarshamn finns det hos Flugger Färg). Man köper styckvis eller i hela block.
  • Glöm inte att hålla koll på alla eluttag så att de hamnar rätt. Märk ut på den nya tapeten var de finns och använd en håltång för att få små, fina, lagom stora hål.
  • Det är pilligt och ganska trixigt att tapetsera ett dockhus. Inte bara att mäta, eftersom en linjal inte får plats i huset. Använd dig utav ett måttband istället och ta för vana att prova tapeten på plats på varje vägg, flera gånger, innan du slutligen limmar fast den. Limma över hela väggen, inte på den nya tapeten.
  • När du lägger golvet med det tunna pappret, underlättar det mycket om du först klipper ut det i rätt storlek. Limmar hela golvet med lim och därefter börjar längst ini ett hörn och jobbar dig utåt. Det gör inget om det blir lite veck. Det drar du försiktigt ut med handen efter att du lagt dit golvet innan limmet torkar. Dessutom slätar det ut sig lite när limmet torkar.
  •  Dockskåpstillverkarna nr 1, Lundby, har en egen hemsida där du kan få råd och tips. Se alla produkter du idag kan köpa till dockhus, samt skriva ut ramar och tapeter. Du kan även göra din egen tidning till ditt dockhus!

Har du några frågor är det bara att du hör av dig 
via mail eller facebook till mig.

Lycka till!!

KRaM!




7 kommentarer:

  1. wow... vilket jobb du har lagt ner!
    Hilmas barbiehus, som vi har byggt av en ikea-hylla, kommer inte i närheten av ditt skapande...
    Förstår om din dotter är mer än nöjd!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade hit genom en sökning på google ( renovering av dockhus).
    Va fint ert hus blev. Tack för alla braiga tips på material och tillvägagångssätt. Jag håller precis på att renovera mitt gamla 80-tals Lundbyhus, och det är verkligen pilligt. Speciellt när mallarna från lundby.com inte stämde då mitt hus var för gammalt.
    Tack för ett bra blogginlägg/ Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej & Tack! Vad kul att kunna hjälpa till Och inspirera! Har du en egen blogg kikar jag gärna in :0) Kommer mer om dockhusrenoveringar framöver, för vi har blivit med undervåning och trädgård.
      Kram J

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blev, du är en stor inspiration!!! Jag håller själv på att tapetsera ett dockhus, och jag undrade om du limmade fast de nya tapeterna direkt på de gamla? Eller tog du loss de gamla på något vis? Jag har hört att det kan bilda bubblor.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Hej jag har ett gammalt dockskåp som jag håller på att renovera men har ingen transformator vart köper man det

    SvaraRadera