torsdag 5 december 2013

DIY - Julblommor & arrangemang

Känner ni igen den här?
Ljuslyktan Pomp, från Herr Kamprads varuhus.
Finns fortfarande att köpa för endast 79 kr. Mycket prisvärt om jag får säga vad jag tycker. Men tyvärr har jag nu haft min ett tag och den har varit undanställd i ett skåp i snart ett år.

Så fick jag av en händelse se en jättefin "make-over" på den på Pinterest och tänkte genast att detta måste provas. Självklart vill jag dela med mig av den idén till er. Misstänker att det finns en och annan Pomp-ljuslykta där hemma i stugorna.

Jag började med att måla dit en vit stjärna mitt på. Ni har kanske märkt av mitt dills på stjärnor. Tror det är min systers fel, då hon har varit stjärn-frälst länge. Nåja. 


Jag har inte målat stjärnan med pensel, utan "duttat" dit den 
med en kökssvamp. Du behöver en stjärnmall som är böjlig eftersom ytan inte är plan utan rundad. Ett vanligt papper går bra. Googla på stjärnmall, så får du upp lite alternativ under menyn "bilder.
Bara att skriva ut och klippa bort själva stjärnan.

Sen vrider du ihop svampen lite, doppar i färg. Jag använder mig av hobbyfärg. Den kan man sedan skrapa bort med en smörkniv om man skulle trätan på stjärnan. "Prov-dutta" därefter på ett papper, så att det blir lagom med färg på svampen och "dutta" sedan på lyktan innanför mallen. 

Gör man så här blir det lite känsla av frost tycker jag.


Du behöver nu ett blockljus (höjd och färg efter eget tycke och smak), lite granris eller annat grönt, samt säckväv. Säckväven klipper du till och limmar ihop så den passar runt lyktan nertill. Jag har även knut ett band runt. Då behöver du inte sy eller limma ihop säckväven, utan bandet håller den på plats.


Nu är det bara att sätta samman allt till en enhet. jag valde att ha cypress i min lykta eftersom det håller sig fint även när det torkat. Granris har en egenhet att barra…(!!!)


 Julblommor är något som jag älskar att frossa i så här till jul. Tyvärr får jag säga att eftersom jag gillar de vita hyacinterna bäst, går jag miste om den där riktiga doftkavalkaden. Då gäller det att smälla på med desto fler!

Man kan t ex plantera dem i espressokoppar. Dessa har jag fått som gåva genom en tidningsprenumeration.


Här har jag samlat ljusstakar och jularrangemang på ett vitsprayad bricka som jag fyndat på loppis för en tia.
Fint att samla ihop sakerna till ett stilleben.

Vill du ha ett riktigt bra "recept" på hur man gör, så hittar du det hos Hönapöna. En av mina favoritbloggare! 


Jag gillar det där Kajsa Varg citatet…
"Man tager vad man haver"

Här fick två konservburkar agera blomkrukor.


Fast det finns fler vackra växter än hyacinter nu till jul. 
Visst blir det julfeeling av en liten en också. 

Stilrent och enkelt.

Kanske att den ska få prydas av en 
liten ljusslinga så småningom.



Hoppas nu att ni fått lite ny inspiration till att pyssla lite med växter där hemma i stugorna.

Nä, nu måste glöggen sättas på värmning och 
skumtomtarna läggas i skålen.
Det är ju för tusan premiär för "Jul med Ernst" ikväll.

Missa inte detta!!

Önskar er en riktigt fin och julmysig torsdagskväll.


KRaM!!



4 kommentarer:

  1. tack, vad du är söt som länkar till mej!
    Gillar din make-over på ljus-lyktan, med lite färg kommer man långt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsegod! Tyckte det var ett "toppen-recept" :)
      Kram J

      Radera
  2. Missa inte dagens lucka i julkalendern som innehåller en snygg ljusstake från Mysvrån design
    Tror du skulle gilla den:)
    http://www.domkallarmighannes.com/2013/12/julkalender-lucka-9.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska genast kika in där :)

      Radera