söndag 19 januari 2014

DIY - skål i lera

Jag har provat på att jobba lite med lera. På mitt favvo-ställe nr 1 (Pinterest så klart) hittar man hur mycket fint som helst att göra i lera. Egentligen skulle man ju vilja ha en verkstad med både drejskiva och brännugn, men nja… känns kanske liiite för mycket att ha på hobbynivå. Eller…?

Jag had bland annat gjort en liten skål att lägga mina smycken i över natten, eller samla hårnålar och snoddar i. Så de slipper uppta halva nattduksbordet.

Leran jag använt mig av är beställd ifrån Panduro, HÄR.

Börja med att kavla ut leran så den mäter 0,5 cm i tjocklek. 
Det är i och för sig en smaksak, men jag ville inte ha en för tunn och ömtålig skål. Sedan tar du en skål med en diameter 
som motsvarar storleken på skålen du tänkt dig, 
och skär ut en cirkel. 

Sedan tog jag fram mina stämplar och stämplade in orden "love is all you need". Självklart kan man använda sig av andra stämplar och även använda sig av stämpeldyna, så att det blir i färg.

Tänk på att fixa till kanten innan du gör nästa steg. Man kan göra den riktigt rund och fin eller lite mer sliten. Som min.


Placera sedan lercirkeln i en något större skål än 
den du använde som mall, och tryck försiktigt ner den, 
så den blir så djup som du vill ha den. 


Sedan är det bara att låta den ligga där i skålen och torka i ca 2 dygn. Min gled lätt ur när den torkat klart.

Och så här blev slutresultatet.



Ha en fin söndag!

KRaM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar