tisdag 18 februari 2014

DIY - Diamant och minihus i betong

Ni har säkert märkt att det är väldigt inne med både juveler 
(i alla möjliga material) och även små hus 
(även de i olika material)just nu. 

Som vanligt tycker jag att de tar alldeles för bra betalt för saker som man ganska lätt kan göra själv. Som tur är är det fler än jag som tycker så, så mallarna jag använt mig av i inlägget har jag hittat på Pinterest. 
Går säkert även att googla sig fram till.

För alla er som tänker att:
-Åh, så prydligt och snyggt hon har det när hon pysslar.

HÄR KOMMER SANNINGEN BAKOM KAMERAN!


Och allt som oftast ser det ÄNNU värre ut. Hihi! Det är därför jag just vi detta tillfälle sitter vid köksbordet istället för i mitt pysselrum. Men jag har ordning i kaoset och för att ni ska förstå och ha en chans att kunna se hur jag gjort, väljer jag att bara visa vackra pysselbilder. Ok?
Så nu vet ni ;0)

Idag visar jag hur du enkelt kan gjuta både små söta minihus och snygga juveler i betong. Börja med att skriva ut mallar från datorn eller rita egna, på vitt papper. För sedan över på kartong och klipp ut. Kartongen till t ex Special K fungerar alldeles utmärkt. Ju glansigare kartong, desto bättre slutresultat. 
Vänd den glansiga sidan av kartongen inåt och 
tejpa ihop din form som på bilderna här nedanför.





Blanda till betongen så det liknar en gröt i konsistensen och fyll därefter formarna en efter en. Var noga med att slå lätt och länge på formarna, så att alla luftbubblor hinner flyta upp till ytan. De små husen satte jag i sand för att de skulle stå bra och juvelerna passade bra i vanliga dricksglas.

Nu till det värsta…

Vänta i två dygn innan du öppnar upp formarna.
Låt betongsakerna stå ytterligare en dag, 
så att de säkert är helt torra.
Och slutresultatet…?


   


Så här blev mina.
Sjukt nöjd vill jag lova.

KRaM!!

2 kommentarer:

  1. så snygga... och jag tänker ju jämt att jag ska gjuta i betong, kanske kommer dit nån dag!? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hihi…. det är viktigt med framtidsplaner ;0)
      Kram J

      Radera