söndag 1 april 2012

DIY



Nej, de lever inte... som tur är för de har precis fått flytta in i mitt vardagsrum. Japp! Ingen har väl missat hur inne det just nu är med insekter inramade, på planscher eller på typ kuddfodral!

Men om man nu som jag, inte har någon jättebudget till inredning varje månad, så kommer här ett tips på hur du fixar dessa prylar för en billig penning. Jag fullkomligt ääälskar att gå på loppisar och auktioner, som ni kanske vid det här laget har förstått ;0) Och när jag då är på något av detta, brukar jag se till att få med mig några gamla tavelramar hem. Brukar inte kosta många kronor. En delmålar jag (med vanlig grundfärg eller sprayfärg, en del får vara precis som de är.

Börja med att googla på "insekter plansch", och hitta några bilder du gillar. Sen skriver du ut dem och om de är för små, vilket de vanligtvis är, ordnar du dem lätt till bra storlek genom att kopiera. Har du inte tillgång till en kopiator på jobbet, brukar de flesta bibliotek kunna stå till tjänst med det.
Sen är det bara att rama in! Tadaaa!!!



Under femtio-lappen för dessa båda tavlor som nu
pryder mitt vardagsrum.

Alla har vi nog någon gång varit på jakt efter en duk. Inte alltid så lätt att hitta, för oftast har man kanske en idé i huvudet om hur den ska se ut. Och vad är oddsen för att någon annan redan har just skapat DIN idé? Här har du mitt tips på detta problem.

Jag har ett rektangulärt soffbord som jag under en längre tid har letat efter en passande duk till... utan resultat så klart. Snål som jag är, vill jag inte heller lägga hur många hundralappar som helst på en duk! Så en dag fick jag en idé...

Tog lite vitt linnetyg som jag hade liggandes och klippte till i lagom storlek till bordet.


Tog sedan en knappnål och drog bort lite trådar i kanterna. Bara att pilla bort tills du blir nöjd. Jag nöjde mig med bara lite, lite frans.... 



För att få lite mer piff på den stämplade jag dit två stämplar, en liten ranka och en text med kärleksord i snirklig skrivstil. jag använde mig av vanlig stämpeldyna för papper, så det lär nog inte hålla i tvätten. Fast då är det ju bara att stämpla dit det igen ;0)


Jag följer en blogg av Inredningsfrun och hon har olika vepor (klicka på ordet, så ser du hur de ser ut)som hon har köpt. Man ser inte så bra, men den syns lite i bakgrunden bredvid pelargonen.
Så här ser min egen version ut!
Kostar inte lika många kronor, det kan jag lova!!

Hoppas du nu känner dig riktigt inspirerad och provar något av detta. Har jag varit flummig och otydlig över något, så skriv bara en kommentar, så ska jag förklara bättre.

Önskar dig en trevlig kväll!

KRaM!!


Psssssst........ du har väl inte missat utlottningen här på min blogg. Lämna en kommentar, så deltar du i utlottningen av en av mina målade bräder, med valfritt ord på. Lycka till!!

2 kommentarer:

  1. vad fina de blev dina tavlor... ramar på loppis är ett bra tips! Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera