tisdag 25 september 2012

DIY - betongljuslyktor


Det var ett tag sedan som jag gjöt i betong. Blev väl kanske liiite väl mycket där ett tag, så jag tröttna helt enkelt...
Men skam den som ger sig! Nu har jag tagit upp det igen och i
helgen som gick prövade jag lite nya formar som jag aldrig
slutade att samla på.

Vill du göra dessa ljusstakar själv, så gör du som följer:
 
Leta fram en plastform. Jag använde mig utav en rund plasform, diameter 10 cm. Pensla lite olja i den så släpper betongen lättare när det är dags att ta ur den. Fyll platsformen med betong till en snygg höjd (mina ljusstakar är 3 cm höga) och sätt i en kakform. Lägg något tungt på kakformen för att undvika att den flyter upp när betongen börjar "brinna"/torka. Om den skulle lossnar när du plockar ur betongen är det bara att limma dit den igen med lite stenlim.
Låt stå i 2 dygn innan du kan plocka ur den färdiga ljusstaken.
 
Lycka till!!
 
KRaM!
 
Pssst... I morgon avslöjar jag min lilla hemlighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar