söndag 20 oktober 2013

DIY - Halloweenhinkar





Då har staffpinnen kommit till mig i Pysselstafetten 
som nu har pågått i ca två veckor.

Wihooo!!
Så himla kul grej detta är och så många fina och 
roliga pyssel vi har fått ta del av.
Det börjar närma sig Halloween och vi som har barn, vet hur otroligt dyrt det här med kostymer kan vara. Jag vet inte hur ni har det, men mina barn kan verkligen inte tänka sig att använda samma kostym två år i rad. Ganska förståeligt!
Hur som helst...
För att kanske underlätta något i budgeten kommer här ett litet tips på hur man fixar fina hinkar att ta med ut på sin 
"trick or treate-runda". Och får man mycket godis och vill spara, är det bara att dekorera även locket, och stänga till.

Jag använde mig utav tomma turkiska yoghurt-hinkar, 
men vilka småhinkar som helst funkar helt klart. Sen behöver du ett bra papperslim eller kanske allra helst en limpistol. 
En bunt med olikfärgade papper av tjockare slag, lite mallar 
och en gnutta fantasi.

Och så här gjorde jag:


Börja med att fästa ett lite tjockare papper runt hela hinken.
Klipp av den del som blir för lång. Fyll på med ytterligare ett för att täcka hela vägen runt. Här tejpade jag faktiskt.



På nätet finns en hel drös med Halloween-bilder att skriva ut och använda som mallar. Dessa hittade jag på Creative Companys hemsida för flera år sedan. Den som spar han har... ;0)
Och vet vet?! De kanske finns kvar?


Ett tips är att om du ska använda dig utav flera olika färgade papper, limma inte bara det ena pappret ovanpå det andra. Utan ta dig tiden att få fram effekten när man sätter en bit papper 
under det andra.



Tänk på att det är detaljerna som gör det. Efter att jag limmat på alla bilder, så målade jag upptill och nertill med vit tuschpenna. Meningen är att det ska se ut som att det är spindeln som "sytt" runt om hinkarna. 

För att få till skuggeffekter (se det gröna ansiktet) använder jag mig av en svart stämpeldyna och drar försiktigt utmed kanterna. Man kan även dra lite med fingret efteråt för att minska kontrasterna lite. 

Det tar lite tid att göra dessa hinkar för man kan verkligen göra det hur pilligt som helst, men det är samtidigt väldigt roligt... tycker jag! Det är inget för små barn att pyssla med, utan kanske mer för barn från sju år och uppåt.

Det var mitt lilla bidrag i denna pysselstafett.
I morgon lämnar vi plats för STENBULLAR och MOSTERMIA. Spännande att se vad de ska hitta på. Missa inte detta!!

KRaM!!
 
 
 
PsssT...
Vi är många som är med i den här Pysselstafetten, så missa inte att jag idag har en medpysslare och vad hon hittar på finner du HÄR.

7 kommentarer:

  1. Kul när det blir så fint och sympatiskt av "egentligt skräp"! Dessa hinkar känns ju himla perfekta att återanvända!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillar dem och tack för att du tittade in :0)

      Radera
  2. Jättefina, verkligen välarbetade! Ja vilken skillnad det blev att sätta färgat papper under istället för att klistra på, det har jag inte tänkt på. Fin blogg du har! /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kul att du gillar min blogg. Välkommen tillbaka!! :)

      Radera
  3. Fina! Kul detalj med spindeln :)

    SvaraRadera
  4. Härliga hinkar!!
    Trevlig kväll... //Petra

    SvaraRadera