måndag 14 oktober 2013

Gröna fingrar?


Jag har aldrig haft "gröna fingrar" och alla krukväxter jag köpt hem har dött efter cirka två veckor. Och då har jag helt enkelt köpt nya. För jag älskar att ha det grönt omkring mig!

När vi för fyra år sedan flyttade till det hus vi nu bor i, trodde jag nog inte att det skulle bli någon förändring direkt.
Men kan ni tänka er?
Jag har fått "gröna fingrar!

Nja, helt ärligt tror jag inte att det beror så mycket 
på mig som på husets goda förutsättningar. Vårt nya hus 
hade STORA tre-glas-fönster. Vilket gjorde att jag köpte nya, stora krukor för att fylla ut dessa stora fönster med. I dessa stora krukor gick det inte att bara sätta ner krukan med växten (som jag alltid gjort), utan jag var tvungen att fylla upp med lecakulor. Det blev väldigt dyrt i längden och eftersom jord är billigare så planterade jag om växterna i stället.

Och det var då det hände...

Billiga växter inköpta på Ica Maxi, började växa så det knakade. Tre-glas-fönstren gjorde att temperaturen var konstant och inga höstvindar virvlade in.
Behöver jag säga att jag gillar mitt "nya" hus?

Idag har dessa "plättar i luften" fått lite stöd av en grov ståltråd. De är alltså inte köpta så här, utan har fått växa till sig och sen har jag virat upp dem. På bilden högst upp ser du hur ostyriga de såg ut innan.


En annan enkel sak att fixa till är att köpa ett 
fint silverfat på loppis, spraya det vitt och plantera en växt 
i det. Jag planterade växten ganska högt, så det hade 
lite mer jord än innan. 

Vad jag gör när växten börjar slingra sig iväg längst bordet?
Ja, det problemet har jag inte riktigt klurat ut än. 
Kanske hamnar den i en större kruka och en ny växt får ta plats i det vita silverfatet. Men jag tycker det är fint än, 
så då får det vara så.


Ha en trevlig måndagkväll!

KRaM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar