måndag 18 februari 2013

DIY - Vimplar 2

Det är inte alla som är så där suuuperhändiga när 
det kommer till det där med att sy. 
Och det är inte alla som har tiden att sätta sig ner, 
beställa tyg (eller shoppa i en vanlig syaffär/Ikea), rita ut och klippa ut, fålla och så till sist sy själva vimplarna, samt sy upp dem på band.

Men har man den tiden och behöver lite inspiration, så kan ni kika in HÄR, där jag har gjort vimplar i tyg till Fröken Bus.
Eller HÄR, där jag gjort minivimplar i papper.

Men.
Idag ska jag visa ett mycket enklare sätt att göra minst lika fina vimplar på. Med lite hjälp från Panduro (ja, du kommer inte undan att vissa saker måste köpas in), några snygga papper och lite lim. Dessa vimplar fixar du på en eftermiddag. 
Eller på en timme om du är en pysslare av rang!

Klicka på länken (Panduro)så kommer du direkt till vimplarna som jag använt mig av och där kan du även hitta fin, fina designpapper. 


Jag valde att måla kanterna på vimplarna, vita. Håll ihop dem och måla. När de sedan har torkat, kan du behöva en kniv till hjälp för att dela på dem.


Har du en skalpell, så är det bara att lägga vimpeln direkt på pappret och skära. Annars går det lika bra att rita av och klippa ut. Limmet jag har använt mig av, för att fästa pappret på vimpel, är vanligt trälim (knallorange flaska). Det här limmet hittar du i välsorterade matvaruaffärer och du kan även använda det som lack. Häll lite i en skål och blanda ut det med lite vatten. Klart!

Så här blev mina vimplar, som nu pryder barnens rum...




KRaM!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar